Een Surinaams consult

27 januari 2010 - Paramaribo, Suriname

Nadat de huisarts met een druk op de groene knop de volgende patiënt schelt (van schellen), komt een bedrukt kijkende man de spreekkamer binnen. “Morning dokter, ik ga waterig af (heb diarree), vandaag twee keren”. Na wat vragen wordt de diagnose gastro-enteritis gesteld en norit voorgeschreven. “En dokter nog iets, sedert zaterdag heb ik pijn in mijn rug”. Hij blijkt zich vertild te hebben aan een blik verf. De arts vraagt of de pijn erger wordt. “Ja toch dokter”. Paracetamol met coffeïne wordt aan het recept toegevoegd. “Moet ik medicijn drinken (innemen) dokter? Kan ik geen zalf zetten (smeren)?”. Naproxen gel past nog net onderaan het receptpapier. Na de obligate stempel blijft de patiënt zitten. “Een attest (ziekteverlof-briefje), noh?”. Nog een voorbedrukt vel papier wordt ingevuld en gestempeld, en de patiënt loopt aanmerkelijk minder bedrukt weer naar buiten. Vandaag is hij vrij.

Een goede dokter geneest, wat in de ogen van de Surinaamse patiënt gelijk staat aan het uitschrijven van recepten. De diagnose is voor hem vaak irrelevant, en een te uitgebreide uitleg is een teken van onkunde van de dokter. Daar gaat mijn 7 jaar medische psychologie.

1. mieke:
    27 januari 2010
    Wat een prachtig verhaal. Werkelijk. Met mooie letters schrijven op een A4tje, en inlijsten. Levenswijsheid.
    Dapper verder vechten om te beseffen dat het leven anders gaat.
    Je krijgt van mij een schouderklopje...! x mam
  2. Alan:
    28 januari 2010
    Haha, belangrijk om te leren dat een cultuurverschil kan betekenen: De wereld op z'n kop zien.
  3. Noor:
    28 januari 2010
    Werkelijk prozaisch! Leuk om te lezen :)
    Gelukkig kan ik je (na slechts twee dagen poli interne) vertellen dat je die medische psychologie-lessen hier in NL straks weer uitgebreid kunt (en moet!) inzetten! ;)
  4. Theo:
    5 februari 2010
    Om te acclimatiseren bij terugkomst een korte meeloopperiode in ons gezondheidscentrum in Reigersbos/Amsterdam zuidoost??
    Dan krijg je een soort mengeling van beide culturen, met daarbij nog een flinke scheut Ghana.