Sint en Srefidensi

25 november 2009 - Paramaribo, Suriname

Zondag kwam de Goedheiligman zowaar ook in Paramaribo aan. Terwijl Sint hier soms een donkere huidskleur heeft, stak onder de rode mijter die het winkelcentrum vol zingende kinderen binnen reed een licht getint gezicht. De dansende, rood-blauw geschminkte pieten deelden zuurtjes uit. Zachtjes meezingend, terwijl ik mijn ijsje per ongeluk uit mijn handen liet vallen, voelde ik me weer net een klein kind.

Vandaag is het hele land vrij in verband met Srefidensi (onafhankelijkheidsdag). De meningen in de bevolking over 34 jaar onafhankelijk Suriname van Nederland zijn verdeeld, maar deze dag wordt uitgebreid gevierd. Traditionele dansen, optochten van militairen, uitbundige kleding en heel veel eetkraampjes vullen Paramaribo. Het is heerlijk om mensen te kijken en vanalles te proeven. Trouwens ongelofelijk hoe goed Surinamers kunnen dansen. Zelfs de kinderen draaien hun heupen met een frequentie waar ik jaloers op ben. Of zoals mijn salsa leraar zegt: een glas melk, staand op je kont, tot een milkshake trillen. Ik doe mijn best.

1. Cilly:
    25 november 2009
    Wat grappig. Vooral de rood/blauwe pieten. Hier in de woestijn is ie voor de ned. kindjes afgelopen vrijdag gearriveerd. Per boot maar vervolgt z'n vervoer hier per kameel! Leuk je zo te kunnen volgen. Dikke zoen uit de zandbak.
  2. Juul:
    25 november 2009
    Hee bar!

Wat een verhalen schrijf je telkens, heerlijk om te lezen! Echt fantastisch, en hoe staat het met de papaya-milkshake... ;)

Geniet geniet!!!
    Dikke knuffel, Juul
  3. Nicolette:
    28 november 2009
    Hey Bar, had je link even gemist, maar me nu meteen aangemeld! Leuke verhalen en foto's... zit met smart te wachten op de volgende in mijn inbox! Jammer dat je er niet bij kan zijn met kerst, het is bij Ys en Dick dit jaar. Het liefst zou ik willen dat we met zijn allen naar jou toe konden komen... Geniet daar en succes met je Co-schappen,kus
  4. Margot:
    29 november 2009
    Hoi Barbara, ik geniet net als alle anderen van je verhalen. Je hebt het goede jaargetijde gekozen om hier niet te zijn, het is echt herfst. Geniet maar lekker verder! Dikke kus!
  5. rob:
    7 december 2009
    Hey Barbara,
    Laat thuis, niet kunnen slapen, dus maar weer even bij gelezen op je blogje! Niet dat ik denk dat dan slaapverwekkend genoeg is om te kunnen slapen hoor.. ;)
    Ik weet er duidelijk niet meer zoveel van als eerst, maar het blijft een mooi land! Ik zou er zo weer eens naar teruggaan!
    Geniet van het land, het eten en de mensen!
    kus